Studio Ghibli tekee yhteistyötä singaporelaisen MM2 Entertainmentin kanssa ja julkaisee Hayao Miyazakin rakastetut klassikot uudelleen elokuvateattereissa eri puolilla Kaakkois-Aasiaa seuraavien viiden vuoden aikana.
Yrityksen pari viikkoa sitten julkistaman levityssopimuksen mukaan MM2 julkaisee 21 Ghiblin ikonista elokuvaa seitsemällä alueella: Singaporessa, Malesiassa, Bruneissa, Indonesiassa, Thaimaassa, Filippiineillä sekä Kambodžassa.
Yhteistyö jatkaa Studio Ghiblin strategiaa hyödyntää yhtiön laajaa filmografiaa uusilla markkinoilla. Esimerkiksi Kiinassa aiemmat uusintajulkaisut ovat menestyneet hyvin: Naapurini Totoro keräsi 26 miljoonaa dollaria vuonna 2018 ja Henkien kätkemä 69 miljoonaa dollaria vuonna 2019.
MM2 Aasian konsernijohtaja totesi, että Studio Ghiblin elokuvien tarinankerronta ja taiteellisuus tekevät niistä maailmanlaajuisesti arvostettuja. Hän uskoo, että tämä kumppanuus tuo Ghiblin rakastetut klassikot uudelle yleisölle Kaakkois-Aasiassa ja auttaa nuorempia sukupolvia tutustumaan Ghiblin maailmaan.
Studio Ghibli on vahvistanut asemaansa globaalina kulttuuri-ikonina. Studio palkittiin viime toukokuussa Cannesin elokuvajuhlilla erityisellä Kultaisella palmulla. Studion viimeisin elokuva, Poika ja haikara, oli menestys lippuluukuilla ja voitti Oscarin parhaasta animaatioelokuvasta. Singaporessa avattava Studio Ghiblin maailma -näyttely puolestaan esittelee alueen faneille lisää studion ainutlaatuisia tarinoita ja hahmoja.
”Ghibli-museossa sekä -teemapuistossa on päivittäin paljon kävijöitä Kaakkois-Aasiasta”, kertoo Ghiblin kansainvälisestä jakelusta vastaava varatoimitusjohtaja Junichi Nishioka. ”Meistä tuntuu, että elokuvistamme nauttivat paljon useammat aasialaiset kuin aikaisemmin. Olen hyvin iloinen siitä, että tämä mahdollisuus auttaa meitä tuomaan teoksemme entistä useampien ihmisten ja nuoren sukupolven tietoisuuteen.”
Lähde: MM2 Entertainment Singaporen Facebook-tili ja The Hollywood reporter