Kolikon kaksi puolta

Summer Wars – arvostelu

Kolikon kaksi puolta

Waksu Kirjoittanut Juha Wakonen

Lumetodellisuus ja naama tiukasti kiinni tietokoneen näyttöruudussa koettava ”toinen elämä” ovat molemmat japanilaisten animesarjojen erittäin tuttua kuvastoa. Usein ne esittävät tavallisuudesta poikkeavan mielenkiintoisia huomioita modernin ihmisen kahdentuneen todellisuuskäsityksen jakomielitautisuudesta, mutta samalla niiden tekijät yrittävät valitettavan usein rakentaa aivan liian monimutkaisia juonikuvioita. Näin viimeistään tarinan loppukirin aikana kompastellaankin jo sen verran ikävästi, että tarkkasilmäistä katsojaa harmittaa. Sarjat, kuten Serial Experiments Lain, ovat kuitenkin hoitaneet oman leiviskänsä paremmin kuin hyvin – siitäkin huolimatta, että kotisohva muuttuu hevoskärryksi, jonka kyydistä tiputaan ja usein.

Animaatio-ohjaaja Mamoru Hosoda otti kerralla luulot pois jo vuonna 2006 julkaistulla kokopitkällä piirretyllä elokuvallaan The Girl Who Leapt Through Time. Samalla hän myös osoitti jälleen kerran, että myös animaation keinoin voidaan käsitellä vaikeita ja ”aikuisia” teemoja monimerkityksellisellä tavalla, joka luottaa katsojansa medialukutaitoon sekä ajattelukykyyn. Viime vuonna Japanissa ensi-iltansa saanut Summer Wars on monella tavalla edeltäjäänsä virtaviivaisempi, ja se tuntuukin luottavan enemmän virtuaalitodellisuuden raflaavaan vetovoimaan kuin verkkaiseen tarinankerrontaan, jossa pohdiskelu ja elämänmakuinen tunnelma ovat pääosassa. Jotakin Summer Warsin suosiosta kuitenkin kertoo se, että se on vain reilussa vuodessa saavuttanut myös eurooppalaiset markkinat. Elokuva voitti myös juuri päättyneiden Rakkautta & anarkiaa -elokuvafestivaalien katsojaäänestyksen Finnkino-palkinnon, mikä tarkoittaa sitä, että Summer Wars saa valtakunnallisen levityssopimuksen Suomen elokuvateattereihin.

Todellisuuksien rajat kaatuvat

Summer Wars avautuu aluksi jonkinlaisena kevyen draaman ja ihmissuhdekomedian elementtejä yhdistelevänä kertomuksena. Sukukokoukseen lähtevä Natsuki suostuttelee valkoisella valheella häneen ihastuneen ja sosiaalisilta kyvyiltään täysin onnettoman nörttipoika Kenjin mukaansa näyttelemään poikaystäväänsä. Yhden todellisuuden tason päälle laskostuu kuitenkin toinen. Suuren osan koko maailman väestöstä täysin koukuttaneessa OZ-virtuaalitodellisuudessa alkaa tapahtua kummia, ja pian todellisuuden sekä lumemaailman väliset raja-aidat uhkaavatkin kaatua kokonaan. Tietokoneiden päälle ymmärtävä Kenji kuitenkin värvää Natsukin koko hassunhauskan suvun avukseen taistelussa tietokonemaailmassa riehuvaa hakkeria vastaan.

Mamoru Hosodan vahvuus on aina ollut visuaalisesti tyylikäs tarinankerronta, ja tässä suhteessa Summer Wars ei edusta minkäänlaista poikkeusta. Esimerkiksi virtuaalitodellisuus- ja hakkerointikohtaukset ovat erittäin upeasti kuvitettuja, ja elokuva näyttää kaikin puolin todella hyvältä. Sen ongelmaksi kuitenkin muodostuu yksinkertaisesti ohjaajan tietämättömyys siitä, että tekeekö hän komediaa vai varteenotettavaa tieteistarinaa. Liian usein se luottaa myös jonninjoutavaan ja puolivillaisesti kirjoitettuun dialogiin, joka ei jaksaisi lämmittää edes Hollywoodin pöhköimpiä toimintaelokuvia.

Tästä huolimatta Summer Wars on yksi mielenkiintoisimpia virtuaalitodellisuutta kuvittavia elokuvia, joihin allekirjoittanut on törmännyt. Se esittää hauskasti ihmiskunnan uusimman tekniikan kontrastina maaseudun kaunista ja hiljaista idylliä. Näin tarina ainakin yrittää herätellä jonkinlaista katsojan tehtäväksi jäävää ajatustyötä siitä, mikä on ihmisen tietoisuuden paikka jatkuvasti kehittyvässä yhteiskunnassa. Ja mikäli tällaisia ei jaksa ajatella, tarina kantaa lähes kahden tunnin kestonsa läpi siitäkin huolimatta.

Summer Wars

6 käyttäjää omistaa tämän tuotteen

  1. Teos
    4/5
  1. Lukijat
    4/5

Julkaisija(t):
Tekijä(t):

Ohjaaja: Mamoru Hosoda

Tuotanto: Madhouse

Kesto: 114 min

Plussaa:
Kunnon juoni
Taiteellinen toteutus
Miinusta:
Juonessa on aukkoja
Liikaa tyypittelyä

Viimeisimmät arvostelut

Kaikki arvostelut