Sikamaisen ulkokuoren alta paistaa ihmisyys

Porco Rosso – arvostelu

Sikamaisen ulkokuoren alta paistaa ihmisyys

Waksu Kirjoittanut Juha Wakonen

Studio Ghiblin ja sen mestariohjaaja Hayao Miyazakin Porco Rosso on yksi tunnetuimpia ja rakastetuimpia anime-elokuvia kautta aikojen. Lisäksi se onnistuu yhdellä ja samalla kertaa olemaan sekä hyvin poikkeuksellinen Miyazaki-tarina että varsin tyypillinen sellainen. Edellisen puoleen vaakaa kallistaa muun muassa se, että elokuva on varsin suorasanaisesti kantaa ottava ja sidottu tiettyyn historialliseen aikakauteen ja maailmanpoliittiseen tilanteeseen. Jälkimmäistä taas puolustaa erityisesti fantastinen unenomaisuus, eläinhahmon käyttäminen vertauskuvan ominaisuudessa, vahvat nuoret naishahmot – ja totta kai taattu, erittäin korkea laatu ensimmäisistä minuuteista aina lopputeksteihin asti.

Itse elokuvan tarinassa sekoittuvat keskenään seikkailu- ja rakkaustarina erittäin vahvaan aikalaiskuvaukseen 1920-luvun Italiasta sekä samalla maan yleiseen tilanteeseen, jossa fasismi alkaa saada yhä enemmän jalansijaa arkipäivänkin mielipiteiden tasolla. Muuttunut aika ja väärästä päästä tiukentuva poliittinen ilmapiiri pakottavat vääräleukaisimmatkin hedonistit kasvamaan, ja osaksi juuri tästä onkin Porco Rossossa kyse.

Tapahtumien keskiössä on ensinnäkin lentäjä-ässä ja aina sopivaa rahallista korvausta vastaan seikkaileva sianpäinen Marco Pagot, joka useimmiten tietää, mikä on oikein, mutta ei aina muista kuunnella sydämensä ääntä. Kun kaikki miehet ovat sotarintamalla, on naisten tehtäväksi jäänyt yhteiskunnan tukirakenteiden ylläpitäminen – ja näin ”Punaisen Sian” kumppaniksi lyöttäytyykin nuori tyttö, mekaanikko nimeltä Fio. Menneisyys ei kuitenkaan jätä sikaa rauhaan edes hukutettuna syvään viinipulloon, mutta muista piittaamaton elämäntyyli joutuu koetukselle nimenomaan muuttuneen ajan ja Fion hyveellisyyden vuoksi.

Parempi olla sika kuin fasistisika

Tavallaan Porco Rossosta kertoo jotakin erittäin olennaista eräs pieni nippelitieto. Kyseessä on Hayao Miyazakin järjestyksessään kuuden ohjaustyö, ja se valmistui alun perin vuonna 1992. Vain kolmea vuotta myöhemmin – aikana ennen nykyisen kaltaista Japani-harrastamisen suurta läpilyöntiä – se nähtiin meillä Suomessa Yleisradion televisiokanavalla nimellä Punainen sika. Tämä kotimaan julkaisu viestii ennen kaikkea siitä, että Porco Rossoa on melkein helpompi verrata näytelmäelokuvaan kuin toisiin animaatioihin. Esimerkiksi Michael Curtizin ohjaama ikiklassikko Casablanca liippaa läheltä sekä tunnelmaltaan että teemoiltaan.

Kuten on useiden muidenkin Studio Ghiblin elokuvien laita, myös Porco Rossosta omansa löytävät sekä vauhdikkaasti kirjoitetuista tarinoista pitävät lapset että aikuiset. Enemmän varttuneempaan makuun on suunnattu monet rivien väliin kirjoitetuista teemoista, kuten vaikkapa sikamaisen Marcon sisäinen Jaakobin paini omahyväisen elämäntyylin, nykyhetken ylitse laskeutuvien menneisyyden varjojen ja maailmantilanteen pakottamien epäitsekkäiden ratkaisujen tarpeellisuuden ristipaineessa. Lentäjäsankari itse tiivistääkin tilanteensa varsin osuvasti sanomalla, että ”on parempi olla sika kuin fasistisika”.

Cinema Mondo jatkaa arvokasta kulttuurityötään tuomalla Studio Ghiblin ja Miyazakin klassikoita dvd-levitykseen. Porco Rosso on tälläkin saralla tuttua ja erittäin korkeaa laatua, vaikka levylle ei kovin kummoisia ekstroja olla saatu vieläkään. Japaninkielinen ääniraita on julkaisussa tekstitetty suomeksi, ruotsiksi ja norjaksi. Tätä elokuvaa ei yksinkertaisesti kenenkään kannata jättää hyllyyn makaamaan!

Porco Rosso

53 käyttäjää omistaa tämän tuotteen

  1. Teos
    5/5
  1. Lukijat
    4/5

Julkaisija(t):
Tekijä(t):

Ohjaaja: Hayao Miyazaki

Tuotanto: Studio Ghibli

Plussaa:
Täydellistä Ghibli-laatua alusta loppuun
Tarina ei tyhjene muutamalla katselukerralla
Miinusta:

Viimeisimmät arvostelut

Kaikki arvostelut