Neo-Tokio hehkuu väriä ja pursuaa toimintaa

Akira - Anime – arvostelu

Neo-Tokio hehkuu väriä ja pursuaa toimintaa

msalmi Kirjoittanut Markku Salmi

Katsuhiro Otomo teki 80-luvun lopulla yhden parhaista töistään. Akira on kaikilla mittareilla mitattuna genrensä ehdotonta kärkeä. Vuonna 1987 valmistunut Akira nosti animen valtavirtaan myös lännessä. Töitä saikin paiskia olan takaa, kun kuuden puhelinluettelon paksuinen mangapaketti purkitettiin täyspitkäksi piirroselokuvaksi. Mutta Otomo ei ole mikään eilisen teeren poika, vaan alansa rautainen ammattilainen. Akira on itsenäinen ja omanlaisensa sovitus huippusuositusta sarjakuvasta. Nyt se on saatavilla digitaalisesti remasteroituna.

Otomo on hankkinut meriittejä myös näytelmäelokuvan puolella uutukaisellaan Bugmaster (Mushishi). Ennakkoon kohuttu filmi on sovitus Yuki Urushibaran mangasta, ja se sai debyyttinsä Venetsian filmijuhlilla. Eikä Akira ole Otomon ainoa kokopitkä anime – viimeisin niistä on Steamboy (2004). Vastaavanlaisia onnistuneita toteutuksia sarjakuvista on viime vuosina nähty myös Hollywood-elokuvan puolella Hämähäkkimiehen ja X-Menin myötä. Nyt Marvelilta tulee valkokankaalle uusi sankari nimeltä Ghost Rider – Aaveajaja.

Romurallia ja räjähteitä

Moottoripyörät ovat pääosassa myös Akirassa. Raina käynnistyy ronskilla baarikohtauksella, josta painetaan hana auki moottoritielle. Koneet käyvät kuumina ja tunteet ryöpsähtelevät, kun pärinäpojat ottavat väkivaltaisesti mittaa toisistaan. Mutta tämä on vain alkusoittoa hurjaakin hurjemmalle tarinankerronnalle, jossa riittää romurallia ja räjähteitä. Poliisien motorisoidut joukot vyöryvät kaduille, taisteluhelikopterit surraavat taivaalla, konetuliaseet laulavat ja huumekapselit vaihtavat omistajaa. Armeijan salaisissa kokeissa testataan lasten telepaattisia kykyjä. Jossain on järjestäytynyt yhteiskunta tai sen rippeet, Tokio kun on tuhoutunut kolmannessa maailmansodassa.

Akira on piirrostyön mestarinäyte. Kalvotekniikalla loihdittu kokonaisuus miellyttää silmää. Neonvärit hehkuvat, aurinko loistaa, yön varjot ja öisillä kaduilla kiitävät moottoripyörät sulautuvat uskottavasti realistiseen taustaan. Raunioituneet rakennukset ja romujen täyttämä katu on piirretty äärimmäisen tarkasti. Katsoja bongaa pyöriin kiinnitettyjä tuotemerkkejä. Toimintakohtauksissa on hurjaa rajuutta ja väkivallassa realismin tuntua. Akira kestää useamman katselukerran.

Paluu tulevaisuuteen

Vaikka graafisesti iskevä toiminta oli sukua amerikkalaiselle sarjakuvalle ja piirroselokuvalle, Akira oli toista maata. Disney-tuotantoihin tottunut yleisö oli ymmällään, joten filmi dubattiin englanniksi ja se sai kriitikoiden hyväksynnän. Amerikkalaiset mangafanit olivat tietenkin iki-ihastuneita. Amerikan markkinoille kustomoitiin myös värillinen mangaversio, jonka taiteellisesta toteutuksesta vastasi Steve Oliff. Mutta jatkossa Epic-sarjakuvakustantamon tukikaan ei auttanut, ja rapakon takainen yleisö suunnisti muualle. Kun manga Japanissa sai arvoisensa lopetuksen vuonna 1992, kiinnostus USA:ssa oli jo hiipumassa. 90-luvun puolivälissä Pixarin kaltaiset piirrosstudiot rynnivät valkokankaalle lelusatuineen.

Lännessä Akira on toiminut inspiraationa uudemmalle elokuvatuotannolle, kuten Wachowski-veljesten Matrix-trilogialle. Akirassa on nimittäin kyse pohjimmiltaan samoista filosofisista kysymyksistä, joiden parissa kyberpunkissa on askarreltu. Mikä on ihmisen paikka ja rooli tässä maailmassa sekä vastuu yhteisestä tulevaisuudesta? Käsissämme alkavat olla teknologia ja työkalut, joka mahdollistaa lähes kaiken. Kun unistamme jonain päivänä tulee totta, meidän on syytä olla varmoja siitä, että se mitä edestämme löydämme, on todella ollut ponnistelumme arvoista ja eettisesti kestävää. Suuri voima ei aina tuo mukanaan suurta vastuuta. Akirassa se tuo suurta tuhoa.

Uusi teknologia muuttaa myös elokuvan muotoa. Tulevaisuudessa piirrostyö ja todellinen kuva sulautuvat entisestään digitaalitekniikan ansiosta. Paluu tulevaisuuteen on tätä päivää. Akira iskee kuin se kuulu miljoona volttia.

Akira - Anime

15 käyttäjää omistaa tämän tuotteen

  1. Teos
    5/5
  1. Lukijat
    4/5

Julkaisija(t): PAN Vision
Tekijä(t):

Ohjaaja: Katsuhiro Otomo

Tuotanto: Kodansha

Kesto: 94 min.

Tekstitys: Suomi, muita pohjoismaisia

Aluekoodi: 2

Kieli: Englanti

Plussaa:
Eheä elokuvallinen draama
Kyberpunkin klassikko ja mestariteos
Visuaalisesti huikea
Runsaasti yksityiskohtia ja räjähtävää toimintaa
Kestää useamman katselukerran
Miinusta:

Viimeisimmät arvostelut

Kaikki arvostelut