Undercurrent-elokuva rakentaa kärsivällistä ihmissuhdedraamaa, mutta vesittää hieman mangan tunnelmaa

Arviossa samannimiseen mangaan perustuva elokuva Undercurrent.

23.3.2024 16:00

Voiko ketään ihmistä oppia oikeasti tuntemaan? Kanaen aviomies Satoru katoaa jälkiä jättämättä, ja nainen jää yksin hoitamaan pariskunnan kylpyläyritystä. Suoriutuakseen työmäärästä hän joutuu palkkaamaan apulaisen, ja niin epämääräiseltä ajelehtijalta vaikuttava Hori käy taloksi. Aviomiehen katoaminen ei kuitenkaan jätä Kanaeta rauhaan ja hän lähtee selvittämään tapausta kaverinsa suositteleman etsivänrentun avulla.

Vuonna 2023 ilmestynyt Undercurrent-elokuva perustuu Toyoda Tetsuyan samannimiseen mangaan. Manga ilmestyi Kodanshan Afternoon-lehdessä vuosina 2004–2005, ja se julkaistiin lopulta yksissä kansissa japaniksi ja sittemmin myös ranskaksi. Elokuvan ohjauksesta vastaa Rikiya Imaizumi, joka työstää tällä hetkellä suoratoistopalvelu Netflixille uutta Teasing Master Takagi-san -elokuvaa. Imaizumin aikaisempi elokuva Call Me Chihiro on myös manga-adaptaatio, ja sen voi tällä hetkellä katsoa Netflixistä.

© Toyoda Tetsuya / Kodansha
© 2023 Undercurrent

On tavallista, että suositut mangasarjat päätyvät usein ennen pitkää myös jonkinlaisiksi elokuva-adaptaatioiksi, mutta Undercurrentin kaltaisia, filosofiseen aikuisten mangaan perustuvia tulkintoja näkee harvemmin. Elokuvaan on loihdittu mukava sinisävyinen maailma, ja kaikki vauvasta vaariin on puvustettu harkitusti pehmoisiin yhteensopiviin vaatteisiin. Tarkka lokaatio jää epäselväksi, mutta miljöönä pieni kaupunki on viehättävä. Legendaarisen Haruomi Hosonon säveltämä musiikki vie vedenalaisiin tunnelmiin.

Undercurrent-mangassa Kanaen epävarmuutta ja ahdistuneisuutta keskityttiin kuvaamaan avarasti sommiteltujen ruutujen ja väljien paneeleiden avulla. Vedenalaisissa kohtauksissa jälki oli toisinaan jopa maalausmaista. Adaptaatio toistaa mangan tapahtumat tarkasti kohtaus kohtaukselta, mutta elokuvan kuvakielellä tunnelma ei aina onnistu olemaan yhtä vahvaa. Pitkiä ja laiskasti olan yli kuvattuja keskustelukohtauksia on paljon, ja Kanae tuntuu tuijottelevan tyhjyyteen vähän liikaakin. Lähes kahden ja puolen tunnin keston läpi istuminen tuntuu toisinaan koitokselta.

© Toyoda Tetsuya / Kodansha

Jotkut mangan toiminnallisemmat kohtaukset ovat toisaalta kuin luotuja elokuvaksi. Erityisen vaikutuksen teki Kanaen ja etsivä Yamazakin hienosti sommiteltu karaokekohtaus, jossa hyödynnettiin todellisia kappaleita. Mangan musiikkivalinnoista elokuvaan on päätynyt valitettavasti vain toinen, Yamazakin esittämä Downtown Boogie Woogie Bandin Uragirimono no Tabi, eikä Charan kepeän purkkapopihtavaa Ducaa kuulla. Undercurrent-elokuvasta jää muutenkin tunne, että siitä on haluttu tehdä mangaa totisempi ja dramaattisempi. Huumoria ja tilannekomiikkaa on karsittu, ja esimerkiksi koko naapurustoa kyttäävä eksentrinen papparainen on elokuvassa siistitty elämänviisauksia jakavaksi kioskin sedäksi. Vaikka manga osasi myös vaivuttaa lukijan syvään alakuloon, siinä oli aina mukana kepeyttä, jota elokuva tuntuu kipeästi kaipaavan.

Pääroolissa Kanaena on näyttelijä Yoko Maki. Aviomies Satorua esittää Eita Nagayama, joka lienee suomalaisyleisölle tutuin Hirokazu Kore-edan Monsterin opettajana. Etsivä Yamazakin roolissa on veteraaninäyttelijä Lily Franky, ja Horina nähdään Arata Iura. Näyttelijöiden työskentely on takuuvarman tasaista suorittamista mutta ei jää mitenkään erityisemmin mieleen. Elokuvan tunnetuin näyttelijä on ehdottomasti Franky, mutta hän tuntuu myös olevan eniten väärässä paikassa. Mangassa Yamazaki oli omalaatuinen mutta mukavan topakka setämies, joka sai pompoteltua aneemiseen Kanaeen vauhtia. Elokuvan etsivähahmo tuntuu monissa kohtauksissa lähinnä höperöltä ja vaivaannuttavalta mumisijalta.

Undercurrent onnistuu olemaan vakavasti otettava sovitus mangasta, mutta ei silti yllä täysin ainutlaatuiseen tunnelmaan, jota sarjakuvan minimalistinen kerronta vahvisti. Ratkaisu poistaa mangan avoimeksi jäävä loppuratkaisu kummastuttaa myös, ja elokuva voisi luottaa enemmän katsojan kykyyn olla virran vietävänä.

Kylpylämaailmaan keskittyvä draama sai Suomen ensi-iltansa tämän vuoden Helsinki Cine Aasia -elokuvafestivaalilla. Sitä ei ole tällä hetkellä saatavilla esimerkiksi suoratoistopalveluista, mutta traileri on katsottavissa Youtubesta.

Lisää luettavaa